Saker du inte får missa på La Pedrera i Barcelona
La Pedrera är restaurerad och öppen för allmänheten sedan 1996 och har blivit ett av stadens mest älskade verk och en av de bästa symbolerna för Barcelonas arkitektur. Om du vill veta mer om det, läs vidare!
Experter anser att det är Antonio Gaudís mest emblematiska byggnad i civil arkitektur, och en rundtur i detta viktiga verk är avgörande för att förstå utvecklingen av den viktiga arkitekten i Barcelona, liksom de bästa sakerna att göra i Barcelona.
Gaudí byggde La Casa Milà (byggnadens riktiga namn) vid 57 års ålder mellan 1906 och 1912, vilket var det sista arbetet han hann slutföra innan han dog. Verk som La Sagrada Família lämnades oavslutade efter hans död.
Om du redan har fått biljetter till La Pedrera undrar du säkert: Vad är det som är så fantastiskt med den här byggnaden? Vad ska du vara uppmärksam på när du besöker den? Nedan får du alla detaljer om det som kanske är mitt favoritverk i hela staden, och jag hoppas att du gillar det!
1. Entréhallarna
Casa Milà ligger på en hörntomt och har därför två huvudingångar, en till Paseo de la Gracia och en direkt till den karakteristiska avfasningen som bildas av hörnen på Barcelonas gator. Foajéerna är rymliga och ljusa tack vare fönster, en huvuddörr i järn och glas och framför allt ljuset från innergårdarna.
De två foajéerna i La Pedrera fungerar som en förbindelsepunkt för alla rum i komplexet. De majestätiska trapporna leder direkt till huvudvåningen, som ursprungligen utformades som hem för ägarna, herr och fru Milá. Förbindelsen till resten av lägenheterna och takterrassen sker med hjälp av hissar. Gaudí tänkte sig hissen som det viktigaste elementet i den vertikala kommunikationen och placerade ytterligare trappor främst för serviceändamål.
2. Byggnadens krona: takterrasserna
Takterrassen på Casa Milà liknar inget du någonsin sett förut. Här skapade Gaudí ett öppet rum som är direkt taget ur en fantasyroman. Den spanske poeten Pere Gimferrer beskrev denna plats som "krigarnas trädgård" på grund av de 28 skorstenarna, vars böjda former inte liknar vanliga skorstenar utan snarare imponerande maskerade krigare.
På taket ger de böljande golven vika för trappsteg och ojämnheter, så under rundturen rekommenderar jag att du är uppmärksam på dina fötter, även om det är svårt eftersom du var du än tittar kommer att stöta på skulpturala och arkitektoniska detaljer som kommer att fånga din uppmärksamhet.
Förutom de slingrande stigarna används tusentals bitar av trasig marmor och kakel från Valencia för att täcka flera av skorstensskulpturerna, eftersom taket på natten lyser upp spektakulärt av lamporna på taket.
Som om allt detta inte vore nog erbjuder den fantastiska terrassen några av de bästa vyerna över Barcelona.
3. Valens vind och Gaudí-utställningen
Många människor kanske undrar om det är intressant att besöka en byggnads vind, men när det gäller en Gaudí-byggnad är svaret alltid ja. I Gaudís ursprungliga plan, som kallades för valens vind, var detta utrymme tänkt att innehålla byggnadens service- och tvättstugor. Ett serviceområde är dock inte synonymt med ett nedlagt eller andra klassens utrymme, tvärtom.
I dag används vinden som museum, så förutom att beundra byggnaden kan du också ta del av samlingen Espai Gaudísom helt och hållet är ägnadåt arkitektens verk. Här finns dussintals modeller och ritningar av hans mest kända verk samt spektakulära gipsmodeller i skala för att studera Casa Milàs fasad och struktur.
4. Gårdsystemet och dess konceptuella belastning
Gaudís system med innergårdar var en ganska genial arkitektonisk lösning som hjälpte till att lösa problemet med ventilation och belysning i fristående byggnader. Två innergårdar, en mindre och en större, höjer sig från bottenvåningen direkt upp till taket. Att gå in i dessa utrymmen och titta upp mot himlen är en fröjd för sinnena.
Blomstergården
Det viktigaste och klart märkliga draget i Patio de las Flores är utan tvekan användningen av färg. Till detta utrymme kommer man genom entrén som vetter mot gatan Paseo de Gracia.
Om du kommer utifrån kommer du snabbt att märka att ett spel av former, färger och ljus ger ett skådespel som tydligt kontrasterar mot den färgstarka nykterhet som kännetecknar La Casa Milàs fasad. Patio de las Flores har en planlösning på 90 meter, vilket gör den mindre av de två.
Fjärilarnas gård
Butterfly Courtyard däremot talar om naturen och livet i rörelse, vilket är dess mest framstående egenskap. Själva byggnaden består av många skulpturala former som påminner om naturens varelser: en enorm fjäril sitter på tröskeln till entrén eller en stor vinge av en insekt med omöjliga dimensioner omsluter trappan upp till huvudvåningen. Fjärilsgården är den större och mer imponerande av de två, med sina 150 m2, och ligger bakom den entréhall som ansluter till Rue Provenca.
5. Källaren, en innovation utan motstycke!
Enligt ett liknande mönster av organiska former tänkte sig Gaudí detta utrymme som ett garage där de vagnar och bilar som ägaren till projektet redan var förtjust i kunde förvaras. Till källaren kommer man via de två stora vestibuler med hjälp av spiralformade ramper, och detta utrymme används för närvarande som ett auditorium.
Om man bortser från de böjda formerna kan stenbrottets källare i modern tid tyckas vara en vanlig rumslig lösning i ett bostadshus. Det är dock mycket viktigt att förstå det historiska sammanhang i vilket detta projekt byggdes. År 1912 fanns det ingen liknande lösning någonstans i världen, behovet av att avsätta ett utrymme för förvaring av ett fordon var inte tänkbart, men detta gjorde det bara ännu tydligare under årens lopp hur långt före sin tid Gaudís arbete och uppfinningsrikedom hade lyckats reflektera över det moderna livets behov och sätta det framför dem.
6. Det strukturella systemet och användningen av material
På din rundtur i La Pedrera ska du alltid försöka uppmärksamma de konstruktionslösningar som Gaudí erbjöd för de olika konstruktionsproblemen. Han använde sig av allt från sten, tegel eller järnpelare, och han snålade inte med material som gjorde det möjligt för honom att erbjuda den bästa möjliga lösningen för varje scenario.
Under rundvandringen kommer du att märka att de olika rummens inredning präglas av en fri geometri. Avsaknaden av bärande väggar ger utbytbara utrymmen som kan anpassas till hyresgästens behov. Optimeringen av fasaden som ett strukturellt system gör det möjligt att fördela lasterna utan att överbelasta de inre utrymmena.
På vinden använde Gaudí all sin uppfinningsrikedom för att skapa en ram av 270 paraboliska tegelbågar vars styrka fungerar som stöd för takterrassen ovanför.
7. Golvet i grannarna och de skräddarsydda möblerna
På fjärde våningen i byggnaden finns den så kallade "grannlägenheten", den enda lägenheten i hela byggnaden vars utformning och inredning fortfarande (mer än 100 år senare) är exakt som Gaudí ritade dem.
Pere Milà och hans familj bodde i lägenheten i flera årtionden. Interiören är fortfarande imponerande välbevarad, vilket gör att en rundtur i rummen är som en resa tillbaka i tiden där du kan se hur överklassen i Barcelona levde i början av förra seklet. Det är både oroande och underbart att se hur till och med barnens leksaker verkar ha frusits i tiden, trots att tiden har gått.
Under besöket bör du särskilt uppmärksamma de skräddarsydda möblerna som Gaudí har designat och som är autentiska konstverk från den modernistiska rörelsen.
8. Entrédörrarna
Till Casa Milàs foajéer kommer man genom smidesjärnsportar vars utseende bara understryker det unika språket i Gaudís verk. Samma stil har följts i alla balkonger som samverkar med huvudfasaden och andra balustrader i byggnaden.
Den organiska designen påminner om naturliga former, från fjärilsvingar till sköldpaddsskal, och kombinationen av material som järn och glas har flera syften: för det första som ett skydd mot utsidan och för det andra som en naturlig ljuskälla som gör att lobbyn badar i ljus.
9. Målningar och väggmålningar
Inne i Casa Milà kan man hitta några konstnärliga verk som är typiska för de modernistiska rörelser som var populära vid den tiden. Denna avsikt kan ses i foajéerna, där du kan njuta av konstnären Aleix Clapés verk. Hans arbete för Gaudís arbete följer teman av mytologisk inspiration och även om det har genomgått flera restaureringar är det fortfarande fantastiskt välbevarat. Lägg särskild vikt vid väggmålningarna i trapporna som förbinder entrévåningen med huvudvåningen i byggnaden.
Det är viktigt att förstå att Gaudís arkitektur inte strävade efter en överdriven utsmyckning av väggarna genom konventionella plastiska verk som målningar; Gaudí föredrog att integrera konsten direkt i formen genom att kombinera och använda olika material för att uttrycka sitt kreativa språk.
10. Fasaden är ett troget exempel på Gaudís stil
Oavsett om du lämnar eller anländer till byggnaden är det obligatoriskt att du tar dig en stund för att analysera det mest iögonfallande, unika och slående elementet i hela byggnaden: dess imponerande fasad. Fasaden, som är helt i sten och har böljande former, gjorde den till en mycket kontroversiell design för sin tid och väckte missnöje hos många av dess samtida. Smeknamnet La Pedrera föddes just för att de som på den tiden ansåg att det var en ful och otrevlig byggnad hånade den.
Casa Milà anses vara ett innovativt verk, främst på grund av sin stålkonstruktion och användningen av gardinväggar, särskilt på den självbärande fasaden. Förutom användningen av böljande sten för att skapa unika organiska former används smidesjärn i de imponerande entrédörrarna (som också har glas), i balkongens balustrar och i fönstren som vetter direkt ut mot gatorna.
Detta var det sista civila verk som arkitekten byggde innan han helt och hållet koncentrerade sig på utformningen och byggandet av Sagrada Família, så i La Pedrera kan vi se den fulla mognaden av hans säregna stil. Gaudí lyckas lämna oss med en konstgjord byggnad som på ett vackert sätt efterliknar naturen.