Saker du inte får missa på Dogepalatset i Venedig
Från Tintoretto till Veronese, från gotiska fasader till renässansfasader, från salar till guldpläterade trappor - att besöka Dogepalatset är ett under för sinnena! Om du vill veta vad du hittar där inne kan du ta en titt på informationen nedan.
Dogepalatset är en av de största turistattraktionerna i Venedig, ett obligatoriskt stopp för alla besökare, och det är nästan omöjligt att hitta Markusplatsen utan turister även under lågsäsong. Anledningen till att denna unika byggnad är så populär är främst två: den hisnande vackra arkitekturen och den stora mängden konstverk som den rymmer.
Om du redan har dina biljetter till Dogepalatset, här är de höjdpunkter du inte bör missa, så att du kan njuta av turen ännu mer.
Operamuseet
I det som en gång var ett tekniskt kontor med ansvar för underhållsarbetet i palatset finns operamuseet med viktiga föremål från palatsets förflutna. Under sin historia har Dogepalatset byggts om flera gånger på grund av bränder, strukturella fel och tidens tand.
Från 1876 och framåt inleddes en omfattande restaureringsplan: den omfattade de två huvudfasaderna och kapitälen på bottenvåningen. 42 kapitäl ersattes med kopior, och originalen placerades efter omfattande reparationer tillsammans med de andra fasadskulpturerna i Operamuseet. Detta utrymme är perfekt för att beundra detaljer på nära håll av originaldelar som skulle vara omöjliga att se i andra miljöer.
Innergården
Dogepalatset är ett av de viktigaste monumenten i Serenissimas Venedig. Även om det är sant att alla element som utgör Dogepalatsets yttre fasad är imponerande arkitektoniska landmärken och sanna venetianska ikoner, är det inte mindre sant att innergården är lika imponerande. Från detta område kan man med en blick se de inre fasaderna på palatsets tre flyglar.
Porta della Carta är det element som leder genom Arco Foscari från Markusplatsen till den centrala innergården. Hela fasaden mot innergården är ett tydligt renässansarbete med en rik följd av arkader och ornament i form av pilastrar, friser och oculi. Bredvid Arco del Foscari ligger den vackra klockfasaden, byggd 1615 av Monopola.
Monumentala trappor
I Dogepalatset finns detaljerna överallt där du tittar; två viktiga höjdpunkter är dess huvudtrappor.
Jättarnas trappa
Den förbinder palatsets centrala innergård med den inre logiken på första våningen. Förr i tiden var det här som den traditionella hertigkröningsceremonin utfördes. Högst upp kröntes den av två kolossala statyer (jättarna) som representerade det stora Venedigs herravälde över land och hav. Statyerna som skulpterades i marmor av Sansovino föreställer Mars och Neptunus och placerades ut 1567.
Gyllene trappan
Den gyllene trappan är en naturlig fortsättning på jättarnas trappa och ligger inne i palatset. Den har fått sitt namn efter de rika dekorationerna i vit stuckatur och bladguld som täcker valvet ovanför den inre trappan, utförda av Alessandro Vittoria. De två gyllene trapporna förbinder loggiavåningen med de två övre våningarna, som var och en välkomnas av en vestibul med stora fönster.
Salen för Maggior Consiglio
Det stora rådets sal byggdes under 15 år mellan 1340 och 1355 och anses vara den mest imponerande interiören i palatset, både för sin storlek och för sina harmoniska proportioner och rika dekorationer. Den användes som säte för den venetianska parlamentskammaren, vilket innebär att alla viktiga beslut som rörde staden fattades här under århundradenas lopp.
När du besöker Dogepalatset och Sala del Maggior Consiglio bör du ägna särskild uppmärksamhet åt taket, fullt av handmålade paneler av Veronese som föreställer den venetianska staden omgiven av gudarna och krönt av segern. När det gäller konsten på väggarna kunde du hitta verk av målare som Bellini, Titian och Pisanello, men mycket av deras arbete förstördes i branden 1577.
Hallen med Quattro Porte
Quattro Pote ligger på första våningen i palatset och namnet syftar på de fyra dörrarna, utsmyckade med fin marmor och vackra skulpturer, som fungerar som ingång till salen och är ett av de vackraste arkitektoniska inslagen i hela salen. Den ritades av en av den tidens viktigaste venetianska arkitekter, Andrea Palladio. Inne i salen hittar du fresker av Tintoretto i taket och målningar av Titian och Tiepolo på väggarna.
Före branden var denna sal sätet för kollegiet där lordskapets möten hölls, senare blev den väntrum för senatens och Signorias auditorier.
Sala dell'Anticollegio
Sala dell'Anticollegio var en gång i tiden hederssalen som föregick Signorias residens. De dekorativa och arkitektoniska elementen i denna sal är också resultatet av arbete efter branden baserat på ritningar av Palladio och Rusconi.
Konstverket i salen är ett magnifikt valv täckt med rikt utarbetade stuckaturer och fresker av Paolo Veronese. Av särskilt intresse och betydelse för konsthistorien är dukarna på väggarna som visar verk av några av de viktigaste venetianska konstnärerna från 1500-talet, som Tintoretto och Jacopo Bassano.
Salen i Collegio
Sala del Collegio är det utrymme i Dogepalatset där kabinettets möten hölls i närvaro av Doge; denna lyxiga sal är också den plats där viktiga besökare togs emot. Harmonin i den rika in redningen och detaljerna överallt har gett den titeln som det vackraste rummet i palatset.
Interiören har flera intressanta element som takvalvet vars elva målningar anses vara Paolo Varonesses mest kända och enastående verk; verken är i sin tur inramade med detaljerade träsniderier av begåvade hantverkare som Francesco Bello och Andrea da Faenza.
Lägg särskilt märke till den stora Veronese-målningen från 1578 som visas i detta rum och som föreställer dogen som tackar för segern över turkarna, och slutligen väggmålningarna av Tintoretto och hans elever som pryder väggarna.
Sala del Senato
Sala delle Quattro Porte är det område som leder till Sala del Senato, en överdådig sal med vackra dekorationer som fungerade som mötesplats för den venetianska senaten. Det var här som politiska riktlinjer och alla typer av viktiga beslut som skulle definiera Venedigs liv och framtid fattades.
På den konstnärliga nivån beskrivs detta rum av venetianska konstexperter som "rikt och högtidligt" på grund av dess fantastiska inläggningar och användningen av färgen guld i dekorationen. Rummet ritades av Andrea Palladio, och när du besöker detta majestätiska utrymme kommer du, precis som i resten av Dogepalatset, att hitta utsökta konstverk av konstnärer som Tintoretto och Jacopo Palma.
Sala del Consiglio dei Dieci
Lämna inte Dogepalatset utan att besöka Consiglio dei Dieci, ett utrymme som visar en lite mörkare sida av denna vackra stads historia. De tios rådssal var ett slags hemlig statlig domstol som arbetade tillsammans med den venetianska hemliga polisen för att kontrollera alla aspekter av det offentliga och privata livet i staden.
I våra dagar finns ingenting kvar av den ursprungliga inredningen i salen. Med sina träpaneler och utsökta målningar bör du särskilt uppmärksamma freskerna i det lyxiga taket, inklusive Veroneses "Jupiter kastar blixtar mot lasterna" (en kopia, eftersom originalet konfiskerades av Napoleon och finns i Louvren) och "Juno erbjuder hertigkronan till Venedig", också av Veronese.
Palatsets vapenarsenal
Om du har smak för märkliga föremål från svunna tider eller om du har något som helst intresse för Venedigs militära förflutna får du inte missa rustkammaren i Dogepalatset.
Ursprungligen användes rummet som ett enkelt lager för vapen, men idag har rummet renoverats och arrangerats för att presentera en extraordinär samling av 1400- och 1500-talets rustningar, armborst, svärd och klubbor. Här hittar du också rudimentära skjutvapen från perioden, ett av dem kallas arquebus och anses av historiker vara föregångaren till det moderna maskingeväret.
Fasader
Dogepalatset anses vara ett av mästerverken inom venetiansk gotisk arkitektur och det första du bör beundra är dess imponerande fasader. Den tunga strukturen verkar vara en allegori över Venedig, där den solida massan som utgör palatsets översta våning står på fina pelare av istrisk marmor.
Fasad mot kajen
Kajfasaden, som anses vara en av palatsets två huvudfasader, är 71,5 meter lång och består av 17 valvbågar. De två första kolonnadnivåerna kröns på ytan av ett imponerande golv av inlagd marmor på vilket eleganta fönster med spetsbågar är placerade. På denna sida finns den offentliga ingången till palatset, genom Porta del Frumento.
Fasad mot Piazzetta
Nästan identisk i form och design med fasaden mot kajen, fasaden mot piazzan är något längre, 75 meter, och byggdes under senare år.
Fasad mot Rio di Palazzo
Den senaste flygeln i komplexet är sidofasaden mot Rio di Palazzo, som byggdes 1483 efter den brand som ödelade en stor del av Palazzo Ducale. På denna fasad placerades den berömda Suckarnas bro som förbinder palatset med de nya fängelserna.
Porta della Carta
Den stora porten fungerar som en förbindelselänk mellan Dogepalatset och Markuskyrkan. Dess namn översätts till engelska som "Letter Gate" och man tror att det kommer från den tid då venetianarna brukade vänta framför den för att lämna in sina petitioner till myndigheterna.
Porten skapades på 1400-talet av bröderna Bon och anses, tillsammans med Ca' d' Oro, vara en av de finaste manifestationerna av den venetianska florida gotiska stilen. Den majestätiska porten har handsnidade ornamentala figurer med en allegorisk figur av duxFrancesco Foscari som knäböjer framför Markuslejonet och statyerna av Adam och Eva. Den dekorativa skulpturdelen av porten var en gång målad i förgyllning; den kompletteras av utsmyckningen av kolumner, nischer och torn.
Ponte dei Sospiri
Suckarnas bro byggdes 1614 för att förbinda hertigpalatset med den byggnad som var avsedd för de nya fängelserna. Bron korsar Rio del Palazzo och dess yttre arkitektur, som inte kan ses på en intern rundtur, visar tydliga barockinfluenser. Om du vill se brons arkitektur i detalj bör du gå till kajens fasad och gå upp till Ponte della Paglia, varifrån du kan ta magnifika fotografier av Ponte dei Sospiri.
Det unika namnet myntades för de små fönster som utgör den slutna strukturen på den vackra bron. Vissa berättelser säger att genom dessa ljusöppningar kunde de hopplöst dömda för sista gången blicka ut över den vackra lagunen och sucka av rädsla för det öde som väntade dem.
Fängelser
Det vanliga inträdet till Dogepalatset inkluderar inte tillträde till fängelseområdet eller till det utrymme där den orädde Giacomo Casanova år 1755 gjorde sin legendariska rymning. Vissa privata turer och utflykter tar dock små grupper av turister genom de fuktiga och svagt upplysta underjordiska cellerna i palatset.
Man tar sig till detta område via Suckarnas bro, som rankas som en av de vackraste venetianska broarna. Om du har möjlighet att vandra genom de dystra och obeboeliga fängelserna kommer du att förstå förtvivlan och ångest hos de dödsdömda själarna som led av fängelse i sitt eget kött.
I cell nummer 10 i pozzi fängslades Riccardo Perucolo 1549, anklagad för lutherskt kätteri under inkvisitionens tid. Flera år senare hittades en målning av Riccardo begravd i jord och kalk.